.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نحوه مديريت توزيع آب زراعي گيلان درسال 86

در سال زراعي 85، با وجود آب كافي در پشت سد سفيدرود، با 20روز آفتاب خردادماه، بناگاه شاليزارهاي استان به خصوص در آن نواحي كه از تونل آب برفومن سيرآب مي شدند، دچار كم آبي و بي آبي شدند، به گونه اي كه دهها هكتار از اراضي شاليكاري به طور صددرصد سوخت و از بين رفت.

در آن زمان بحث مديريت توزيع آب مطرح شد و اين پرسش كه چرا با وجود آب فراوان در مخزن سدسفيدرود، شاليزارها دچار معضل كم آبي شدند؟ در آن زمان (خرداد85) مسئولان وقت سازمان آب منطقه اي گيلان تازه به فكر لايروبي دريچه هاي توزيع كننده و انتقال دهنده آب افتادند و شاليكاران را بسيج كردند كه اين دريچه هاي انتقال و توزيع آب را لايروبي و پاكسازي كنند كه البته كاري مفيد ولي ديرهنگام بود و به قول معروف نوشدارو پس از مرگ سهراب.
آنچه نگارنده قصد دارد، به اطلاع مديرعامل فعلي سازمان آب منطقه اي گيلان برساند اين است كه مديريت توزيع آب در فصل زراعي و نيز حفظ امكانات موجود آبياري و تعمير و نگهداري آنها و رسيدگي به وضعيت شريانهاي آب رساني ضرورتي اجتناب ناپذير است.

در اينجا جا دارد اين پرسش مطرح شود كه آيا صرف داشتن آب در پشت سد سفيدرود، براي آبياري شاليزارها كافي است؟ اگر جواب مثبت است پس چرا در سال زراعي جاري اين امر محقق نشد و با وجود آب كافي، ضمن پريشان خاطري براي كليه شاليكاران دهها هكتار شاليزار بر اثر بي آبي از بين رفت و بجاي بوته هاي برنج علفهاي هرز از شاليزارها سربرآوردند؟ و اگر جواب منفي است، مسئولان آب منطقه اي چه اقداماتي را براي بهبود وضعيت كانال هاي آب رساني انجام داده اند؟

بايد گفت در بعضي مناطق آنقدر خار و خس و تمشكهاي هرز در داخل اين كانالها (چه زميني و چه هوايي) قراردارد كه ديگر راهي براي عبور آب باقي نمانده كه نتيجه هرز روي آب است.

از طرفي انباشته شدن رسوب در كف كانالها ظرفيت آب بري آنان را به ميزان قابل توجهي كاهش داده كه نتيجه طبيعي آن عدم تكافوي آب كانال براي شاليزارها است.

سازمان آب منطقه اي گيلان بايد بلافاصله پس از پايان فصل زراعي يعني در پاييز و زمستان و با داشتن فرصت كافي به ترميم شريانهاي آبياري و رفع نواقص آن بپردازد و هر ساله بخشي از اشكالات را از پيش رو بردارد و با تعمير و نگهداري به بهبود وضعيت آبياري شاليزارها كمك كند، موردي كه تاكنون كمتر اتفاق افتاده و از فصول بيكاري كمترين استفاده برده شده است.

بايد به اين مورد نيز كه گماردن افراد دلسوز، كاردان و مسئوليت پذير بر سر امور مي تواند نقش مؤثري در تعمير و نگهداري خطوط توزيع آب ايفا كند، توجه كرد.

واقعاً حيف است كه سيستم مدرن آبياري اين گونه كم توجه به حال خود رها شود./کیهان/مهدي رمضاني مقدم


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.